Nyhet

Aarsleff Rail förlänger förvaltningsavtalet med DSB.

Under de senaste fem åren har Aarsleff-koncernen haft ansvar för underhåll och service av byggnader och tekniska installationer på mer än 400 stationer i Danmark. Nu förlängs avtalet med DSB med ytterligare två år.

Arbetsuppgifterna är varierade, men i grunden handlar det om att säkerställa att resenärer på de över 400 DSB-stationerna runt om i Danmark möts av inbjudande vänthallar och plattformar. Avtalet omfattar bland annat byte av belysning för att uppfylla dagens krav på energiförbrukning och ljusstyrka, samt en beredskapsplan som säkerställer att biljettautomater fungerar och att reparationer, till exempel efter skadegörelse, utförs snabbt.

Mångsidiga arbetsuppgifter

Detta är bara några av de uppgifter som Aarsleff Rail A/S, med stöd från systerbolaget Wicotec Kirkebjerg A/S, har utfört för DSB under de senaste fem åren – ett samarbete som nu alltså förlängs med två år.

–Förvaltningsavtalet är ett bra komplement till vår mer projektintensiva verksamhet, och vi är glada att vi kan fortsätta det goda samarbetet med DSB. Våra uppgifter är mycket varierande – från underhåll av elsystem till skadedjursbekämpning och bemanning av övervakningscentralen dygnet runt. För oss handlar det om att leverera god och snabb service till DSB och resenärerna, oavsett var i Danmark stationen ligger, säger Thomas Kristensen, avdelningschef på Aarsleff Rail.

Fortsatt gott samarbete

I dag har Aarsleff Rail och Wicotec Kirkebjerg cirka 50 tekniker kopplade till kontraktet. Dessa inkluderar elektriker, VVS-tekniker och specialutbildade medarbetare som hanterar DSB:s egna system – såsom biljettautomater och övervakning. Utöver detta finns omkring 25 administrativa medarbetare i servicecentret, som hanterar telefonsamtal från de många dagliga användarna på stationerna runt om i landet.

– Våra skickliga medarbetare agerar i flera roller som DSB:s ansikte utåt mot tågresenärerna, och de förstår vikten av att leverera god och personlig service. Vi har dessutom en stor och engagerad organisation utspridd över hela landet, vilket gör att vi är väl rustade att professionellt underhålla DSB:s fastigheter och infrastruktur. Vi kan även dra nytta av våra starka kompetenser inom tekniska installationer, digitalisering, järnvägssäkerhet och driftledning, säger Thomas Kristensen, avdelningschef på Aarsleff Rail.

Förlängningen av kontraktet innebär att vi kan fortsätta leverera den service som DSB:s kunder förväntar sig.

– DSB:s löfte till kunderna är att de ska få en trygg resa. Tryggheten bygger bland annat på att plattformarna upplevs som rena och välkomnande, och att belysningen fungerar som den ska. Med denna förlängning kan vi fortsätta vårt arbete med att förbättra stationerna och säkerställa att de lever upp till de högt ställda krav vi har satt, säger Lars Gøtke, fastighetschef på DSB.

Kontakt:
Thomas Kristensen, Avdelningschef på Aarsleff Rail A/S +45 23 49 44 71