Aarsleff Rail tar ny hybridteknik i bruk på järnvägsprojekt

Aarsleff Rail har tagit ett viktigt steg mot att minska miljöpåverkan från järnvägsarbeten. Vi har investerat i en ny Huddig 1370T hybridmaskin, som redan är i drift inom BaneDanmarks elektrifieringsprogram.
Vi är bland de första företagen i Danmark som kan erbjuda denna typ av maskin – och ytterligare en är redan på väg, så att vi kan dra nytta av fördelarna i fler projekt i både Danmark, Norge och Sverige.
Den nya Huddig 1370T är utrustad med ett 44 kWh-batteri på 90 volt och kan köra upp till fem timmar på ren el när vi monterar kontaktledning – vilket är maskinens huvudsakliga uppgift.
Fördelar för miljö och arbetsmiljö
- Mindre buller och färre vibrationer
- Minskade CO₂-utsläpp
- Ingen lukt
Hybridtekniken är särskilt lämplig för projekt där vi kan bidra till att minska CO₂-utsläpp och buller, eller där det av arbetsmiljöskäl finns krav på drift utan förbränningsmotor.
Denna investering gör det möjligt för oss att välja en driftform som i högre grad tar hänsyn till både miljö och arbetsmiljö i projekt i Danmark, Norge och Sverige.
